Chat with us, powered by LiveChat
Autotron Rosmalen

‘Hét evenement voor de zakelijke rijder en de wagenparkbeheerder’

Het is een veelgestelde vraag van leasemaatschappijen, auto-importeurs en andere bedrijven die actief zijn in de leaseautomarkt. Waarom organiseren ProMedia Group en de Vereniging Zakelijke Rijders de Leaseauto Testdag? We vragen het aan Niels Singeling (rechts), business development manager bij ProMedia, en Joeri van Dam (links) van VZR.

Hoe is het plan voor de Leaseauto Testdag eigenlijk ontstaan?
Joeri: “Vorig jaar kregen wij via een email van het ProMedia-vakblad Verkeersnet een uitnodiging voor de Lesauto Testdag, het evenement voor de rijschoolbranche. In onze ogen was deze opzet perfect voor een evenement dat wij als VZR in gedachten hadden voor onze 27.000 leden. Wij speelden al langer met het idee om een live-evenement op te zetten voor onze leden en bedrijfspartners. Een dag speciaal voor de zakelijke rijder en wagenparkbeheerders.”

Niels: “De Lesauto Testdag is een speciaal evenement voor rijschoolondernemers en -instructeurs. Op deze dag kunnen bezoekers onder andere toekomstige lesautomodellen testen. Dat is voor deze drukke doelgroep heel overzichtelijk. Zij kunnen veel automodellen uitproberen op een dag, zonder dat ze dagenlange ritten en afspraken bij dealers hoeven te maken. VZR zag de uitnodiging en zo zijn we met elkaar in gesprek geraakt over hoe geweldig het zou zijn als we ook een actief kennis- en netwerkevenement konden organiseren voor zakelijke rijders, wagenparkbeheerders, automerken en leasemaatschappijen.”

Voor wie niet echt bekend is met de Vereniging Zakelijke Rijders, wat doen jullie precies?
Joeri: “Wij behartigen de belangen voor alle zakelijke rijders. Er zijn in Nederland ongeveer 700.000 leaserijders en 600.000 zakelijke rijders. Deze laatste groep rijdt een auto van de zaak, maar deze is gekocht in plaats van geleased. Voor deze groep maken wij ons sterk, onder meer in Den Haag en bij de Belastingdienst. We zitten aan tafel bij de ministeries om ervoor te zorgen dat de zakelijke rijder een stem krijgt bij beslissingen die genomen worden. Wij zien steeds meer ontwikkelingen richting mobiliteitsbudgetten en private leaseauto’s die zakelijk gereden worden. Zakelijke rijders stellen ons vragen over deze vraagstukken en vragen om advies. Doordat zakelijke rijders zich – gratis – bij ons inschrijven, kunnen we deze belangrijke groep goed van informatie voorzien en advies geven.”

Wat is het verschil tussen de Leaseauto Testdag en andere evenementen voor fleetmanagers en wagenparkbeheerders?
Niels: “De Leaseauto Testdag wordt echt een actief en interessant kennis- en netwerkevent. Geen ‘saai’ congres met de hele dag lezingen en in de pauze of aan het eind kort de tijd om in gesprek met elkaar te gaan. Bezoekers kunnen echt ruiken en voelen aan en rijden in hun toekomstige leaseauto. We willen interactie creëren en laagdrempelig de B2B-markt in contact laten komen met de B2C-markt. Leasemaatschappijen kunnen echt goed in contact komen met hun eindgebruikers en automerken met leasemaatschappijen, wagenparkbeheerders en leaserijders. En dat in een andere setting dan ze gewend zijn. Dus niet zoals in het verleden bij de AutoRAI waar je wel mag kijken en misschien aanraken, maar waar je niet mag rijden en de functionaliteiten en wegligging van de modellen kunt ervaren”.

Voor wie is de Leaseauto Testdag bedoeld? Wie zijn jullie bezoekers?
Joeri: “Op de vrijdag is er een ochtendcongres voor wagenparkbeheerders en leasemaatschappijen met relevante lezingen. De verwachting is dat er op de vrijdag een iets meer zakelijk publiek aanwezig is”.

Niels: “Verder is het evenement zeker ook bedoeld voor de eindgebruiker: kortom, de leaserijder/zakelijke rijder. Inclusief partner en kinderen natuurlijk! Want ook die spelen een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaalde auto. We verwachten daarnaast ook veel van het middensegment dat zich bezighoudt met inkoop van leaseauto’s en private lease. Bezoekers uit het MKB, de DGA met een onderneming die niet honderden auto’s heeft, maar misschien vijf tot twintig leaseauto’s. Dit segment wordt steeds belangrijker bij de inkoop van verschillende leasevormen. Bij deze ondernemingen bepalen ook steeds meer de werknemers hoe en in welke leaseauto zij willen rijden. Dit in plaats van de centrale inkoop met een keuzemenu afhankelijk van je functie of schaal, zoals dat in het verleden vooral het geval was.”

Lees ook:

Meer nieuws

‘Betere samenwerking is een must om succes van ADAS te maken’

De mogelijkheden van ADAS worden te weinig benut en de kennis over de werking van deze rijassistentiesystemen is onvoldoende aanwezig. Dat vinden Chris Hottentot (ANWB) en Leo Bingen (RAI Vereniging). Tijdens het ADAS Congres op donderdag 20 september – dat op het programma staat tijdens de Leaseauto Testdag 2018 – gaan beide sprekers uitgebreid in op de stappen die… Lees verder ›

‘Verwar ADAS-auto en zelfrijdende auto niet met elkaar’

Een auto met rijtaakondersteunende systemen is nog geen zelfrijdende auto, maar veel mensen zien dat wel zo en dat is gevaarlijk voor de verkeersveiligheid. Daarvoor waarschuwt Richard van de Werken, verkeersveiligheidsexpert, mede-eigenaar van verkeersdatabureau Hastig en een van de sprekers op het ADAS Congres. Mensen verwarren zelfrijdende auto’s en auto’s met ADAS-systemen teveel met elkaar,… Lees verder ›

De zelfrijdende auto: dilemma’s van de wegbeheerder

Hoewel niemand nog weet hoe het verkeer er in de toekomst precies uit komt te zien, moeten wegbeheerders nu al inspelen op de ontwikkelingen. Verkeerskundige John Boender is werkzaam bij CROW en werkt aan richtlijnen om infrastructuur geschikt te maken voor auto’s met ADAS en, uiteindelijk, de zelfrijdende auto. Tijdens het ADAS Congres op 20 september 2018… Lees verder ›