Chat with us, powered by LiveChat
Autotron Rosmalen

Timothy Papandreou: ‘ADAS nuttig bij transitie naar volledig autonoom rijden’

Er zijn duidelijke verschillen tussen systemen voor rijassistentie en zelfrijdende voertuigen, maar zulke ADAS-systemen kunnen wel degelijk van pas komen bij de ontwikkeling van autonome voertuigen. Dat stelt Timothy Papandreou, voormalig Waymo-expert en één van de sprekers tijdens het ADAS Congres op 20 september in Autotron Rosmalen.

Papandreou is sinds kort actief met zijn bedrijf Emerging Transport Advisors. Zijn ruime ervaring op het gebied van nieuwe vormen van vervoer en transport vertaalt hij nu in het adviseren, trainen en begeleiden van bedrijven, investeerders en overheden. Tot voor kort werkte Papandreou voor Waymo, de marktleider in zelfrijdende technologie. Daar hield hij zich bezig met het ontwikkelen en onderhouden van strategische partnerschappen. Eerder werkte hij voor de overheid in San Francisco en hield hij zich onder meer bezig met innovatie en strategie inzake vervoer.
“Waymo houdt zich al meer dan negen jaar bezig met het creëren van de meest ervaren bestuurder ter wereld”, stelt Papandreou. “Daarbij is intussen meer dan 13 miljoen kilometer afgelegd op openbare wegen. Waymo heeft de eerste volledig zelfrijdende dienst om taxiritten te bestellen gerealiseerd in Phoenix en binnenkort zal dat worden uitgebreid. Deze vorm van vervoer is één van de vele gebieden die Waymo verkent en waar het systeem van elke gereden kilometer leert en groeit.”

In zijn werk voor Waymo hield Papandreou zich vooral bezig met strategische partnerschappen ontwikkelen. “Je kunt dit allemaal niet alleen en dat hoeft ook niet”, benadrukt hij. “We werkten er erg hard aan om te zorgen dat de partnerschappen die we sloten voor de lange termijn waren en dat beide partijen er iets aan hebben.”

Meer veiligheid
Dat idee neemt Papandreou ook mee in zijn adviezen aan bedrijven en overheden nu hij actief is met zijn eigen Emerging Transport Advisors. Dat bedrijf draait, zoals de naam al zegt, om opkomende vormen van vervoer en transport. Advanced Driver Assistance Systemen en (deels) zelfrijdende voertuigen behoren daar bij en ze liggen ook in elkaar verlengde. Maar dat wil niet zeggen dat ze hetzelfde zijn, benadrukt Papandreou.

“ADAS bestaat uit verschillende features die de veiligheid van door mensen bestuurde voertuigen ten goede komen. Zeker in combinatie met elkaar kunnen ze veiligheid van bestuurders, passagiers en mensen in het verkeer drastisch verbeteren. Maar een volledig zelfrijdende auto neemt de beslissingen over waarin ADAS de bestuurder juist ondersteunt. Vormen van ADAS die echt helpen om autorijden voor bestuurders, passagiers en andere verkeersdeelnemers veiliger te maken, zullen nuttig zijn in de transitie naar zelfrijdende auto’s.”

Timothy Papandreou is één van de sprekers tijdens het ADAS Congres dat op 20 september plaatsvindt in Autotron Rosmalen. Bekijk hier de rest van het programma, waarna u zich kunt aanmelden voor deelname.

Meer nieuws

‘Hét evenement voor de zakelijke rijder en de wagenparkbeheerder’

Het is een veelgestelde vraag van leasemaatschappijen, auto-importeurs en andere bedrijven die actief zijn in de leaseautomarkt. Waarom organiseren ProMedia Group en de Vereniging Zakelijke Rijders de Leaseauto Testdag? We vragen het aan Niels Singeling (rechts), business development manager bij ProMedia, en Joeri van Dam (links) van VZR. Hoe is het plan voor de Leaseauto… Lees verder ›

‘Betere samenwerking is een must om succes van ADAS te maken’

De mogelijkheden van ADAS worden te weinig benut en de kennis over de werking van deze rijassistentiesystemen is onvoldoende aanwezig. Dat vinden Chris Hottentot (ANWB) en Leo Bingen (RAI Vereniging). Tijdens het ADAS Congres op donderdag 20 september – dat op het programma staat tijdens de Leaseauto Testdag 2018 – gaan beide sprekers uitgebreid in op de stappen die… Lees verder ›

‘Verwar ADAS-auto en zelfrijdende auto niet met elkaar’

Een auto met rijtaakondersteunende systemen is nog geen zelfrijdende auto, maar veel mensen zien dat wel zo en dat is gevaarlijk voor de verkeersveiligheid. Daarvoor waarschuwt Richard van de Werken, verkeersveiligheidsexpert, mede-eigenaar van verkeersdatabureau Hastig en een van de sprekers op het ADAS Congres. Mensen verwarren zelfrijdende auto’s en auto’s met ADAS-systemen teveel met elkaar,… Lees verder ›