Chat with us, powered by LiveChat
Autotron Rosmalen

Studie: neveneffecten aanpakken van autonoom vervoer in stad

Autonome voertuigen kunnen de kwaliteit en de prestaties van stedelijke mobiliteit en de omgeving verbeteren, mits ook de neveneffecten worden aangepakt. Dat concludeert Martijn Legêne van de TU Delft in zijn masterthesis. Legêne deed onderzoek naar de ruimtelijke impact van autonoom vervoer op de stad Kopenhagen.

Legêne deed zijn onderzoek vanuit het gezamenlijke onderzoeksprogramma Spatial and Transport Impacts of Automated Driving (STAD). Hierin werken diverse universiteiten, overheden en bedrijven samen aan ontwikkelingen op het gebied van autonome mobiliteit.

Onderzoek
In de studie komt naar voren dat autonome voertuigen het huidige transportnetwerk kunnen ontwrichten, doordat de vraag naar transport toeneemt. Als er geen tegenmaatregelen genomen worden, dan neemt het autobezit hierdoor toe met verstopping tot gevolg. Legêne concludeert in zijn onderzoek dat als in Kopenhagen de populariteit van autonome voertuigen stijgt, ook het aandeel van autodeelsystemen moet toenemen. Autodeelsystemen zouden zo’n 27 procent moeten uitmaken van het vervoer in een stadscentrum om de totale mobiliteit te verbeteren. In andere stedelijke gebieden zou dat zo’n 18 procent moeten zijn.

Het is volgens de onderzoeker belangrijk dat inwoners van steden nu al bekend raken met autodeelsystemen, nog voordat autonome voertuigen het straatbeeld gaan bepalen. Als beleidsmakers een afwachtende houding aannemen met het nemen van tegenmaatregelen, dan zullen er verkeersinfarcten ontstaan.

Scenario’s
Legêne geeft in zijn studie inzicht in wenselijke en onwenselijke scenario’s bij de introductie van autonome voertuigen. Een van de scenario’s is dat een autonoom voertuig aantrekkelijk is voor individuen, maar tegelijkertijd voor filevorming zorgt in steden. Een positiever scenario is volgens hem dat autonome voertuigen de efficiëntie van de totale stedelijke mobiliteit verbetert, doordat het bijvoorbeeld onderdeel uit gaat maken van Mobility as a Service (MaaS).

Lees hier het volledige onderzoek.

Meer nieuws

‘Hét evenement voor de zakelijke rijder en de wagenparkbeheerder’

Het is een veelgestelde vraag van leasemaatschappijen, auto-importeurs en andere bedrijven die actief zijn in de leaseautomarkt. Waarom organiseren ProMedia Group en de Vereniging Zakelijke Rijders de Leaseauto Testdag? We vragen het aan Niels Singeling (rechts), business development manager bij ProMedia, en Joeri van Dam (links) van VZR. Hoe is het plan voor de Leaseauto… Lees verder ›

‘Betere samenwerking is een must om succes van ADAS te maken’

De mogelijkheden van ADAS worden te weinig benut en de kennis over de werking van deze rijassistentiesystemen is onvoldoende aanwezig. Dat vinden Chris Hottentot (ANWB) en Leo Bingen (RAI Vereniging). Tijdens het ADAS Congres op donderdag 20 september – dat op het programma staat tijdens de Leaseauto Testdag 2018 – gaan beide sprekers uitgebreid in op de stappen die… Lees verder ›

‘Verwar ADAS-auto en zelfrijdende auto niet met elkaar’

Een auto met rijtaakondersteunende systemen is nog geen zelfrijdende auto, maar veel mensen zien dat wel zo en dat is gevaarlijk voor de verkeersveiligheid. Daarvoor waarschuwt Richard van de Werken, verkeersveiligheidsexpert, mede-eigenaar van verkeersdatabureau Hastig en een van de sprekers op het ADAS Congres. Mensen verwarren zelfrijdende auto’s en auto’s met ADAS-systemen teveel met elkaar,… Lees verder ›