TNO onderzoekt menselijk gedrag in zelfrijdende auto
TNO doet onderzoek naar de zelfrijdende auto en zijn bestuurder, zodat ze elkaar beter gaan begrijpen. “Menselijk gedrag en acceptatie zijn geen vaste gegevens”, zegt Marieke Martens, onderzoeker bij TNO en hoogleraar Intelligente Transportsystemen en Human Factors bij de Universiteit Twente.
“Om te zorgen dat de zelfrijdende auto en zijn bestuurder elkaar beter gaan begrijpen, moeten we de bestuurder duidelijk maken wat het voertuig wel of niet doet. Gelijktijdig dienen we het voertuig informatie te geven over de bestuurder, zodat het voertuig beter weet wat het wel en niet van de mens kan verwachten.”
De onderzoeker legt op de website van TNO het principe uit van ‘Trust calibration’, wat het niveau van vertrouwen aangeeft, afgestemd op wat het voertuig kan. “Is een voertuigsysteem al best goed maar zit de bestuurder met angst en beven in de auto en grijpt hij of zij telkens in, dan spreken we over ‘undertrust’ en kun je het systeem niet optimaal gebruiken waarvoor het bedoeld is.”
Bij andere bestuurders leiden zogeheten SAE Level 2-voertuigen volgens haar juist tot te veel vertrouwen, ofwel ‘overtrust’. “Die auto’s ondersteunen de bestuurder zo goed, dat het op bepaalde momenten lijkt alsof je als bestuurder niets meer hoeft te doen”, zegt Martens.
Proeven
TNO rustte in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat en de RDW negen voertuigen uit met zelfrijdende functies, camera’s en extra sensoren. De voertuigen reden in juni mee in een convooi waarbij rij-ondersteundende taken werden getest. TNO registreerde daarbij wat er gebeurde, hoe het overige verkeer reageerde, hoe de bestuurder zich gedroeg. Op basis daarvan werd de leercurve van de deelnemers bepaald. Eind 2018 worden hiervan de eerste resultaten bekendgemaakt.
Ook werkte TNO mee aan een proef met truck platooning, waar het bedrijf het afgelopen jaar een ‘driver readiness estimation model’ voor bouwde. Bij truck platooning rijden vrachtwagens heel dicht op elkaar. De voertuigen rijden automatisch en communiceren met elkaar Bij dit systeem rijden twee of meerdere vrachtwagens op heel korte afstand van elkaar. De voertuigen zijn via een WiFi-netwerk met elkaar verbonden. Het voorste voertuig bepaalt de snelheid en de route.
Meer nieuws
‘Hét evenement voor de zakelijke rijder en de wagenparkbeheerder’
Het is een veelgestelde vraag van leasemaatschappijen, auto-importeurs en andere bedrijven die actief zijn in de leaseautomarkt. Waarom organiseren ProMedia Group en de Vereniging Zakelijke Rijders de Leaseauto Testdag? We vragen het aan Niels Singeling (rechts), business development manager bij ProMedia, en Joeri van Dam (links) van VZR. Hoe is het plan voor de Leaseauto… Lees verder ›
‘Betere samenwerking is een must om succes van ADAS te maken’
De mogelijkheden van ADAS worden te weinig benut en de kennis over de werking van deze rijassistentiesystemen is onvoldoende aanwezig. Dat vinden Chris Hottentot (ANWB) en Leo Bingen (RAI Vereniging). Tijdens het ADAS Congres op donderdag 20 september – dat op het programma staat tijdens de Leaseauto Testdag 2018 – gaan beide sprekers uitgebreid in op de stappen die… Lees verder ›
‘Verwar ADAS-auto en zelfrijdende auto niet met elkaar’
Een auto met rijtaakondersteunende systemen is nog geen zelfrijdende auto, maar veel mensen zien dat wel zo en dat is gevaarlijk voor de verkeersveiligheid. Daarvoor waarschuwt Richard van de Werken, verkeersveiligheidsexpert, mede-eigenaar van verkeersdatabureau Hastig en een van de sprekers op het ADAS Congres. Mensen verwarren zelfrijdende auto’s en auto’s met ADAS-systemen teveel met elkaar,… Lees verder ›